Megújul a légimentés hazánkban

Magyarország történetében először éjszakai mentésre és kötéltechnika alkalmazására is képes helikoptereket kap az Országos Mentőszolgálat. Csató Gábor főigazgató lapunknak kiemelte: a gépek a legkorszerűbb műszerekkel és orvostechnikai eszközökkel felszereltek, ráadásul az eddigi külföldről, Ausztriából történő drága bérlés helyett az új mentőhelikopterek magyar tulajdonban lesznek.

Kilenc mentőhelikoptert vásárolt a kormányzat, így a lehető legkorszerűbbé válhat a légimentés, mostantól magyar tulajdonú járművekkel – mondta el lapunknak az Országos Mentőszolgálat főigazgatója.

Csató Gábor tájékoztatása szerint az eddig használt Eurocopter 135 típusú helikopterek osztrák tulajdonban voltak, és a magyar mentőszolgálat bérleti szerződéssel használhatta azokat, ám ez több mint évi kétmilliárd forintba került. A kilenc új gép már magyar tulajdonban lesz, azokat korábban a norvég légimentésben használták.


A főigazgató hozzátette: a gépek jó minőségét garantálja, hogy állandó karbantartás alatt állnak, alkatrészeket cserélnek bennük, függetlenül attól, volt-e meghibásodás vagy sem. Ennek köszönhető, hogy az elkövetkező tíz évben biztosan jó állapotban lesznek, és stabilan tud működni a magyar légimentés.

A tavalyi kormányhatározat értelmében az új flotta a készenléti rendőrséghez került, ők adták át a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-nek, amely a mentőszolgálat tulajdonában van.

– Az újonnan beszerzett helikoptereknek a felszereltsége is felülmúlja a korábbiakét, hiszen a legmodernebb orvostechnikai eszközöket, lélegeztető- és újraélesztő berendezéseket, illetve ultrahangkészüléket is tartalmaznak, amivel még pontosabb lehet a helyszíni diagnózis – hangsúlyozta a főigazgató.

A műszaki oldalt tekintve is fejlettebbé válik a flotta, ugyanis erősebb az új gépek hajtóműve, és alkalmasak lesznek kötéltechnikai mentésekre is azokon a helyeken, ahol nem tudnának leszállni. Eddig ilyen esetekben a rendőrség, a honvédség vagy a katasztrófavédelem segítségét kellett kérni, ám mostantól akár a légimentők is képesek lesznek ilyen feladatra.

– Az új helikopterek emellett fejlettebb meteorológiai radarral, robotpilótával, digitális műszerfallal, és ami talán a legfontosabb, éjjellátó képességgel rendelkeznek, így Magyarország történetében először éjszaka is lehet majd légimentést végezni – hívta fel rá a figyelmet Csató Gábor.

Három gép megérkezett, áprilistól első körben két mentőhelikoptert már szolgálatba állítanak, várhatóan Szentes és Debrecen légimentőbázisán. Csató Gábor kitért rá: összesen hét ilyen bázis van hazánkban, ezek száma tervezetten a közeljövőben nem fog ugyan változni, ám a fejlesztésük napirenden van.

Légi betegszállítás és -mentés egyébként 1958 óta működik az országban, tíz évvel az Országos Mentőszolgálat megalakulását követően hozták létre.

Napjainkban átlagosan 2500-2700 légimentést végeznek évente, természetesen vannak időszakok, amikor egyes helyszíneken – például nyáron a balatonfüredi vagy sármelléki bázison – több esetet látnak el – mondta el a főigazgató. Jelentős előrelépés az is, hogy világversenyek, például a Forma–1 idején nem kell külön bérelni helikoptereket. A két tartalék gép közül be tudnak állítani egyet úgy, hogy közben zavartalanul működik a hét bázison a lakosság ellátása.

– Fókuszban van a magyar mentés megújítása: az elmúlt időszakban a kormányzat és a mentőszolgálat jelentős forrásokat fektetett a földi mentésbe, amelyből közel 800 mentőautót cseréltünk a legújabbakra, a mentésirányítás pedig elektronikussá vált. Mindezek mellett most a légimentés fejlesztésére is sor kerül – összegezte a főigazgató.