• Balesetbiztosítás
    A Colonnade (régen AIG) Csoportos Balesetbiztosítás a szakszervezet 80 év alatti tagjai részére nyújt gazdaságos és hatékony 24 órás, világszerte érvényes biztosítási védelmet. Balesetből eredő kórházi ellátás vagy baleseti műtét esetén közvetlen anyagi támogatást nyújt a munkavállalóknak, nagyban elősegítve ezzel a mielőbbi gyógyulás feltételeinek megteremtését.
  • Vodafone flotta
    A tagok 2005. április 1-től kedvezményes Vodafone Flotta előfizetői szerződés megkötésére jogosultak. A hálózaton belüli valamennyi hívás ingyenes.
  • Utasbiztosítás
    A külföldi utasbiztosítás MÖSZ tagoknak ingyenes, hozzátartozóknak 580 Ft/fő/nap
  • Kedvezményes üdülés
    A szakszervezet tagságának kedvezményes üdülést biztosít saját üdülőiben: Szanazug, Zsóri-fürdő, Gergelyiugornya
  • Segélyek
    A szakszervezeti tag gyermekének születése esetén 50.000 Ft szülési segélyt folyósít. Házastárs vagy egyenesági rokon halála esetén 50.000 Ft temetési segélyt nyújt. Váratlan esemény kapcsán az arra rászorulóknak szociális segélyt folyósít.

Csató Gábor mentésről, ügyeletről, ünnepekről

Feladatot is kapott és számos célkitűzést fogalmazott meg az idei évre az Országos Mentőszolgálat, többek között ezekről számolt be Csató Gábor főigazgató azon a szerdai háttérbeszélgetésen, ahol az is kiderült, pilotprojekt keretében már tesztelik legújabb fejlesztésüket, a videókamerás segélyhívást.

 

Míg tavaly 1,26 millió esethez küldtek mentőt, idén december közepéig 1,28 millió alkalommal vonultak ki helyszínre a bajtársak, de év végéig várhatóan elérik az 1,35 milliós esetszámot – ismertette az adatokat az OMSZ budapesti székházában tartott eseményen Csató Gábor, hozzátéve, hogy 2018-hoz viszonyítva 18,2 százalékos növekedést detektáltak. Nemcsak idehaza, de világszerte jellemző tendencia a mentés iránti igény növekedése, ennek minőségi kiszolgálása érdekében a mentőszolgálat több célkitűzést is tett:

  • indokolatlan hívások számának csökkentése;
  • pontosabb priorizálás;
  • mentésirányítás erősítése;
  • dinamikus kapacitásallokáció;
  • informatikai fejlesztések.  

Míg a mentésben etalonnak számító londoni mentőszolgálatnál – amely egy 20 milliós nagyváros ellátását biztosítja – hétezer hívás fut be naponta, addig Magyarországon ötezer alkalommal fogadnak riasztást az OMSZ diszpécserei. Míg az angolszász modellben a beteg mielőbbi kórházba szállítását preferálják a mentők, itthon arra törekszenek, hogy a helyszínen nyújtsanak magas szintű ellátást, és csak az állapotstabilizálást követően szállítják a pácienst.

A betegosztályozás finomhangolása nyomán a korábbi három helyett 2024. év eleje óta öt sürgősségi szintbe sorolják az eseteket, a pontosabb osztályozás jobb erőforrás-elosztást tesz lehetővé, így a legsúlyosabb állapotú betegek jutnak leghamarabb ellátáshoz – magyarázta Csató Gábor.

Az öt kategória:

P1:  azonnali beavatkozás nélkül légzés-keringésleállás fenyeget, a légzési, keringési státus instabil (pl: polytrauma, tüdőödéma, szívinfarktus), ezen belül kiemelt P1 amelybe a legmagasabb időfaktorú kórképeket, az újraélesztésre szoruló eseteket sorolják.

P2: potenciálisan fenyegető állapot, a további romlás elkerülése érdekében gyors beavatkozás szükséges (pl: hipoglikémia tudatzavarral, stroke-gyanú).

P3: aktuálisan stabil vitális paraméterek, az állapotromlás lehetőségének fennállásával (pl. csonttörés)

P4: stabil vitális paraméterek, az akut beavatkozás igénye alacsony, akut állapotromlás nélküli panaszok (pl: exsiccosis)

P5: enyhe, veszélyeztetettségre nem utaló panaszok, halasztható vagy mellőzhető vizsgálat, beavatkozás (pl: derékfájás, torokgyulladás)

Szofisztikált algoritmus segítségével, szigorú kikérdezési protokoll mentén folyik a digitalizált triázsolás, amely alapján a diszpécser eldönti, kihez kell mentőt küldeni, és milyen szintű ellátásra szorul a beteg – hangsúlyozta a főigazgató, és hozzátette azt is, a sürgős ellátásra nem szorulókat is minden esetben ellátják tanácsokkal, illetve átcsatornázzák az ügyeleti ellátókhoz. A P2-P3-as besorolású pácienseket pedig adott esetben visszahívják, hogy szükség esetén újrapriorizálják.

A kiemelt P1 besorolású esetekhez a bejelentéstől számítva 12,4 perc alatt érkezik meg a rohamkocsi, az indulástól számítva pedig 9,9 perc alatt. A P1 besorolású riasztásoknál 13,8 perccel a hívás után érkezik a mentő – ismertette országos átlagban az időablakokat Csató Gábor. A P2 szintre sorolt páciensekhez 20, a P3-as esetekhez 28, míg a P4-es besorolásúakhoz 40 percen belül érkezik meg a mentő.

Hamarosan nem csak hallják, látják is

Az utóbbi években az OMSZ mindennapjainak részévé vált az üzleti- és a mesterséges intelligencia, a digitális adatfeldolgozásra épülő kapacitásszervezés – folytatta a főigazgató, és elárulta azt is, a rendszerük naponta másfél millió adatot elemez. – Kis túlzással arra törekszünk, hogy még azelőtt a helyszínre érjünk, mielőtt a beteg összeesik – fogalmazott Csató Gábor a dinamikus mentési kapacitásszervezés előnyeit ecsetelve, amelyben a mesterséges intelligencia segítségével végeznek pilot jelleggel esetvalószínűség jóslást.

Élesben teszteli már az OMSZ egri irányítócsoportja az ÉletMentő applikáció legújabb skilljét, a videókamerás segélyhívást. Az alkalmazás így már nemcsak a segélykérő helyzetének 20-30 méteres pontosságú meghatározására, hangalapú kapcsolattartásra, hanem a pillanatnyi állapot, sérülés kamerán keresztüli felmérésére is lehetőséget biztosít. Az app, amelyet eddig 700 ezren töltöttek le, a mentők munkáját is nagymértékben támogatja, hiszen a segélyhívás alkalmával automatikusan számos, az ellátás során fontos adatot közöl a mentésirányítóval, például krónikus betegségekről, vagy gyógyszerérzékenységről.

Enyhe és halasztható a legtöbb panasz az alapellátási ügyeleteken

Nemcsak a mentési, hanem a 22 hónappal ezelőtt bevezetett, október 1-je óta országosan kiterjesztett, az OMSZ által koordinált alapellátási ügyeleti munkát is folyamatosan nyomon követik egy algoritmus segítségével, amely nemcsak az ellátásokat és a megjelenések számát elemzi, hanem figyelemmel kíséri a betegek további útját is az ellátórendszerben.

Az új ügyeleti rend kialakítása során 204 új telephelyet létesítettek és 170 új gépkocsit szereztek be. A rendszer felállása óta közel 1,1 millió esetett látott el országszerte a több mint 700 szerződött háziorvos (az alapellátók 80 százaléka), amelyek 93 százalékát a NACA score szerinti legenyhébb tünetek (0-1-2) jellemezték – sorolta az adatokat Csató Gábor.

Húzós időszak következik a mentőknél (is)

A riasztások számában nemcsak nyáron, hanem decemberben is megfigyelhető a szezonalitás. Míg karácsony napjai általában viszonylagos nyugalomban telnek az OMSZ-nél, december 27-étől megugranak az esetszámok, a szilveszter pedig a mentők „őrült éjszakája” – számolt be Győrfi Pál. A szolgálat kommunikációs és PR vezetője, arra hívta fel a figyelmet, hogy idén különösen hosszú ünnepi időszakkal számolhatunk, hiszen hat napon át – 23-án 16 órától 30-án 8 óráig – gyakorlatilag csak sürgősségi és ügyeleti ellátás lesz elérhető. Az ünnepek alatt az OMSZ-nél 1500-an vesznek részt a mentésben, az ügyeleti pontokon pedig 1000 kolléga fogadja a pácienseket.

A hosszú munkaszüneti időszak és a sürgősségi ellátás tehermentesítése érdekében a lakosságnak azt tanácsolják:

  • még időben írassák fel és váltsák ki a szükséges gyógyszereiket;
  • enyhébb rosszullét vagy gyógyszerszedéssel kapcsolatos problémák esetén a 1830-as telefonszámot hívják – a panaszok 10 százaléka telefonon orvosolható;
  • ha a telefonos triázst követően a diszpécser fizikai vizsgálatot tart szükségesnek, az bármely ügyeleti ponton igénybe vehető, nem csak lakhely szerint;
  • amennyiben a nem sürgős ellátást igénylő beteget valamilyen okból az otthonában szükséges ellátni, erre mobil ügyeleti egységek is készenlétben állnak majd.

A szükséges ellátás kiválasztásában nyújthat segítséget az ÉletMentő applikáció, de további hasznos információk érhetők el az EgészségAblakban, a LázBarátban vagy a Semmelweis Help mobilappjában. A kórházi és gyógyszertári ügyeletekről a surgossegi.info weboldalon is lehet tájékozódni.

 

Forrás: medicalonline.hu

olvasás